دکتر محمد حسین برادران فر / مقالات / عفونت گوش میانی و راه های درمان آن

عفونت گوش میانی و راه های درمان آن

یکی از بیشترین بیماری هایی که در فصل بهار و زمستان با آن مواجه می شویم، عفونت گوش میانی است که بیشتر بر اثر سرماخوردگی اتفاق می افتد. این عفونت می تواند خطرناک باشد و فرد را با مشکل ناشنوایی مواجه کند. این مشکل در کودکان رایج تر است. اما علت بروز عفونت گوش میانی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟ با ما در این مطلب همراه باشید تا به بررسی بیشتر عفونت گوش میانی و درمان آن بپردازیم.

عفونت گوش میانی چیست؟

به گفته دکتر محمدحسین برادرانفر، متخصص گوش و حلق و بینی در یزد، گوش متشکل از سه بخش میانی، داخلی و خارجی است که هر بخش وظیفه ای را به عهده دارد و در عملکرد کلی گوش نقش دارد. گوش میانی وظیفه انتقال صدا را به عهده دارد. زمانی که گوش میانی دچار عفونت می شود، با التهاب همراه است و می تواند شنوایی فرد را هدف قرار دهد. این بیماری ممکن است در یک گوش یا هر دو گوش اتفاق بیفتد. بیماری اوتیت مدیا یا عفونت گوش میانی در کودکان رایج تر است اما در بزرگسالان نیز مشاهده می شود.

علت های بروز عفونت گوش میانی

عفونت گوش میانی معمولاً بر اثر سرماخوردگی و حساسیت ایجاد می شود. زمانی که گوش بر اثر این دو مشکل مسدود می شود، اگر ویروس یا باکتری در ناحیه گوش میانی وجود داشته باشد، مایعی در قسمت پشت گوش میانی جمع می شود که باعث فشار به این ناحیه و التهاب آن می شود. این امر می تواند باعث بروز اختلال شنوایی و در موارد حادتر، پارگی و آسیب پرده گوش شود.

علائم عفونت گوش میانی

همان طور که گفتیم، عفونت گوش میانی بیشتر در نوزادان و کودکان اتفاق می افتد؛ به همین دلیل باید برای تشخیص آن دقت بیشتری داشته باشید. از میان علائم عفونت گوش میانی در کودکان و بزرگسالان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عفونت گوش میانی در نوزادان و کودکان رایج تر است اما در بزرگسالان نیز مشاهده می شود. علائم عفونت گوش میانی عبارتند از:

•  سرگیجه و تهوع در بزرگسالان و کودکان بزرگ تر
  •    تب
  •    احساس تهوع
  •  استفراغ
  • بی قرار و گریه در نوزادان
  •  بروز ترشحات چرکی از گوش
  • کاهش شنوایی و بروز اختلالات شنوایی
  • شنیدن صدایی در سر

دکتر محمد حسین برادارن فر، متخصص گوش و حلق و بینی، فلوشیپ جراحی آندوسکوپی بینی، سینوس و قاعده جمجمه در یزد هستند شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۳۶۲۴۹۹۱۱ (۰۳۵) تماس بگیرید و یا به آدرس اینستاگرام دکتر برادران فر مراجعه نمایید.

درمان عفونت گوش میانی

برای درمان عفونت گوش حتماً باید به یک متخصص گوش و حلق و بینی خوب در یزد مراجعه کرد تا دارویی مناسب با شرایط برای شما تجویز شود. آنتی بیوتیک هایی که دکتر گوش و حلق و بینی تجویز می کند باید در زمان مقرر و به صورت کامل مصرف شود. اگر دوره درمان کامل نشود، احتمال برگشت عفونت وجود دارد.

در موارد حاد که درمان دیر صورت گرفته و به پرده گوش آسیب رسیده است، پزشک مجبور به درمانه عفونت گوش میانی از طریق جراحی می شود.

برای درمان عفونت گوش میانی در زنان باردار نیز داروهایی تجویز می شود که متخصص اطمینان داشته باشد بر روی جنین تاثیر بد ندارد. گاهی نیز درمان در زنان باردار از طریق قطره های مناسب انجام می شود.

آیا عفونت گوش میانی خطرناک است؟

به گفته دکتر محمدحسین برادرانفر، این بیماری اگر در اسرع قت درمان نشود می تواند مشکلات خطرناکی مانند ضربه مغزی را به همراه داشته باشد؛ زیرا در موارد حاد این بیماری، با بروز سرگیجه، فرد تعادل خود را از دست می دهد و ناگهان زمین می خورد.

و نتیجه این که بیماری عفونت گوش میانی باید حتماً در اسرع وقت درمان شود تا از بروز مشکلات جدی مانند پاره شدن پرده گوش یا زمین خوردن فرد به دلیل سرگیجه جلوگیری شود. اگر ساکن شهر یزد هستید و تصمیم دارید که برای درمان اوتیت گوش خودتان یا کودکتان به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در یزد مراجعه کنید، اینجا را کلیک کنید.