دکتر محمد حسین برادران فر / مقالات / درمان التهاب حنجره

[کل: 22 میانگین: 3.9]

درمان التهاب حنجره

التهاب حنجره و یا لارنژیت چیست؟چه عواملی در التهاب حنجره تاثیر گذار است؟التهاب حنجره چه علائم و نشانگانی دارد؟روش های درمانی التهاب حنجره کدامند؟در این  نوشتار قرار است پرداختی داشته باشیم به مساله التهاب حنجره و نیز مشکلاتی که برای افراد ایجاد می کند. در انتها به انواع روش های درمانی این بیماری و مشکل نیز خواهیم پرداخت.

التهاب حنجره و یا لارنژیت

زمانی که تارهای صوتی که از حنجره عبور کرده اند در اثر علل مختلف (که در ادامه خواهند آمد) ملتهب و متورم شوند منجر به بروز مشکلاتی در زمینه تنفس و نیز صحبت کردن افراد می شود. در این زمان اصطلاحا گفته می شود افراد به التهاب حنجره دچار شده اند.

درمان التهاب حنجره

علائم و نشانگان التهاب حنجره کدام است؟

• عموما کسانی که به التهاب حنجره دچار می شوند از درد ها و ناراحتی هایی در بخش گلو شکایت دارند و آنها را آزارنده می دانند
  • افراد در زمانی که حنجره شان ملتهب می شود صدایی ضعیف پیدا می کنند و دیگر صدای با قدرتی ندارند
  • در موارد شدید التهاب گلو مشاهده شده است افراد به طور کلی صدای خود را از دست داده اند
  • سرفه کردن های عاری از خلط (به اصطلاح سرفه های خشک) نیز از دیگر نشانه های التهاب گلو می باشد.
  • خارش گلو نیز می تواند در مواردی بروز و ظهور داشته باشد

*البته باید این نکته را مد نظر داشته باشید هر آنچه تا کنون در خصوص علائم و نشانگان التهاب حنجره گفته ایم صرفا به موارد خفیف این بیماری اشاره دارد.

درمواردی که لارنژیت شدید باشد علائمی شدید تر در این بیماری دخیل خواهد شد.

علل بروز التهاب حنجره یا لارنژیت

• فریاد زدن های طولانی در طی تماشای یک فوتبال یا تشویق یک دوست در هنگام انجام مسابقات ورزشی
  • شادی و فریاد های از سر خوشحالی در یک مجلس خاص
  • عفونت هایی که در طی بیماری هایی از قبیل سرماخوردگی ایجاد می شود نیز می تواند در بروز این مشکل دخیل باشد.
  • سیگار کشیدن های طولانی می تواند منجر به لارنژیت های حاد و شدید شود
  • مصرف قلیان نیز در بروز این مشکل بی تاثیر نخواهد بود
  • گاها مشاهده شده است کسانی که رفلکس معده را زیاد تجربه می کنند با این آسیب مواجه خواهد شد. حتما برای یکبار هم که شده این موضوع ا تجربه کرده اید در هنگامی که در حالت ایستاده خم می شوید تا چیزی را از زمین بردارید گاها ترشحاتی از معده به دهان بازمی گردد. این اتفاق زمانی که غذا خورده باشید احتمال بیشتری برای وقوع دارد. در نتیجه گلوی شما در عرض چند ثانیه سوزشی را احسای می کند. که می تواند به حنجره آَسیب وارد سازد.
  • کسانی که به واسطه شغل خود بالاجبار باید ساعت زیادی را صحبت کنند نیز در معرض ابتلا به این مشکل هستند. مثلا معلمان یا سخنرانان.

نحوه تشخیص لارنژیت یا التهاب گلو چیست؟

برای تشخیص پزشک متخصص گوش و حلق و بینی با معاینه ای ساده در قسمت گوشها و صدای بیمار می تواند تشخیص های لازم را داشته باشد.

در اغلب موارد معاینه ساده می تواند کمک خوبی برای تشخیص داشته باشد اما در مواردی استثنایی بیمار باید تحت آزمایشاتی خاص قرار بگیرد تا روند تشخیص تکمیل گردد.

روش های درمانی التهاب حنجره یا لارنژیت

این بیماری و مشکل نیز همچون بسیاری از بیماری های دیگر بسته به اینکه در کدام مرحله درمان است ونیز آنکه چه عللی در بروز بیماری نقش داشته اند باید روش های متفاوتی برای درمان بکار گرفته شود.

در حالت کلی سه روش برای درمان و بهبود وضعیت بیمار بکار گرفته می شود:

• دارو درمانی

هنگامی که بیمار بر اثر ویروس های خاصی با آسیب هایی در نواحی حنجره مواجه شده باشد منجر به این اتفاق می شود که پزشکان با تجویز داروهایی روند بهبودی را تسریع بخشند. زیرا که در واقع اثرات این ویروس ها در مدت زمانی محدود از بین می رود. ولی داروها به کاهش درد و تسریع روند بهبودی کمک می کنند.

• صدا درمانی

دیگر راهی که می تواند به وضعیت بیمار کمک کند این است فرد تحت صدا درمانی قرار گیرد تا علائم بیماری روز به روز از بین برود. دستور های این روش درمانی از سوی پزشکان داده می شود و بیمار باید طبق دستور فعالیت هایی صوتی را با حنجره داشته باشد تا مشکلات این نواحی از بین برود.

جراحی آخرین گزینه درمانی و نیز در مواقعی بکار گرفته می شود که شرایط بیمار حاد باشد. در طی این جراحی تارهای صوتی مورد جراحی و اعمال مختلفی قرار می گیرند تا بیمار در عمل تنفس کردن ونیز صحبت کردن دیگر مشکلاتی را نداشته باشد.

*البته باید توجه داشته باشید که جراحی حنجره برای رفع مشکل التهاب با جراحی حنجره برای از بین بردن غده های سرطانی بسیار متفاوت است. در روش جراحی حنجره برای از بین بردن مشکلات التهابی صرفا تارهای صوتی جابجا خواهند شد تا روند اعمال مختلفی که از طریق حنجره انجام می شود به درستی اتفاق بیفتد. این جراحی ها با کمترین عارضه و بیشترین موفقیت انجام می شود و نتایج درمانی مثبتی را برای بیماران پدید می آورد.

نتیجه گیری

در انتها به عنوان سخن پایانی این توصیه را به عزیزان و همراهان همیشگی مان داریم که حتما از بهترین پزشکان این حوزه کمک بگیرید تا روند درمان و جراحی به بهترین و موفقیت آمیزترین شکل ممکن به انجام برسد.

خوش بختانه تعداد قابل توجهی از بهترین پزشکان گوش و حلق و بینی این روزها در سطح کشور و نیز در تهران به ارائه انواع خدمات درمانی می پردازند و افراد زیادی می توانند تحت درمان اینان قرار گیرند.