جراحی سر و گردن

در نواحی سر و گردن عناصر حیاتی بی شماری وجود دارد که هر گونه اختلال در کوچکترین عضو می تواند مشکلات بسیاری را با خود همراه داشته باشد .

اما در چه مواقعی نیاز به  جراحی سر و گردن می باشد؟ علائم  سرطان های  سر و گردن کدامند ؟ اگر شما هم  پاسخ  برای این سوالات را نمی دانید ادامه مطلب را مطالعه کنید .

جراحی سر و گردن  برای درمان انواع مشکلات  در این ناحیه همچون اختلالات سر و گردن، سرطان های سر و گردن و مشکلات تیروئید پیشنهاد شود .

بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان در سر یا گردن برای از بین بردن تومورها و بافت سرطانی جراحی می شوند. جراحی ترمیمی یک درمان مهم برای بازیابی ظاهر طبیعی بعد از برخی از جراحی های سرطان است.

جراحی سر و گردن چیست؟

برای جراحی در ناحیه سر و گردن نیاز به یک تخصص جراحی است. این بیماری شامل تشخیص و درمان بسیاری از اختلالات شایع در سر و گردن می باشد.

جراحی سر و گردن ممکن است درمانی، برای انواع مختلف سرطانهای سر و گردن باشد. سرطان های سر و گردن می تواند بر حفره بینی ، سینوس ها ، غدد بزاقی، گلو، لب ها، لوزه ها و حنجره تأثیر بگذارد.

سایر شرایطی که تحت عمل جراحی سر و گردن قرار می گیرند عبارتند از:

سرگیجه شدید و بیماری حرکتی

فشار روی نخاع

مشکلات ستون فقرات فوقانی

آسیب دیدگی سر و گردن

درد سینوس

عفونت های مزمن گوش

خروپف و خواب آپنه

مسائل مربوط به لوزه

مشکلات فک

بیماری تیروئید

تومورهای سر و گردن

این دسته از تومور ها بیشتر در بینی  و سینوس ها، گلو، حنجره، لب  و دهان  به وجود می آید، اغلب  دیده شدن این تومورها  از کنترل شخص خارج است، اما مواردی همچون  مصرف دخانیات، مشروبات الکلی  و… می تواند به پیدایش این تومور ها کمک کند .

تومور های سر و گردن را می توان در دو دسته قرار دهیم،  تومورهای خوش خیم و تومورهای بدخیم . در صورتی که تومورهای خوش خیم در مراحل ابتدایی تشخیص داده نشود، به مراتب به تومور های بدخیم تبدیل می شوند، سرطان های تیروئید ، سرطان های غدد  بزاقی و مواردی از این قبیل همگی جز تومور های بدخیم سر و گردن محسوب می شوند .

علائم تومورهای سر و گردن

اختلال در روند غذا خوردن

وجود زخم هایی در ناحیه سر و گردن که روند بهبودی ندارد.

بالا آوردن خون

تغییر در تون صدای فرد

احساس  گلو درد شدید

سختی در صحبت کردن

احساس گوش درد شدید

بر آمدگی هایی در پشت گردن و نواحی اطراف آن

دکتر محمد حسین برادارن فر، متخصص گوش و حلق و بینی، فلوشیپ جراحی آندوسکوپی بینی، سینوس و قاعده جمجمه  در یزد هستند شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره  ۳۶۲۴۹۹۱۱ (۰۳۵) تماس بگیرید.

روند جراحی سر و گردن

انواع مختلفی از جراحی های سر و گردن وجود دارد. جراحی می تواند شامل روشهای حداقل تهاجمی باشد که سرعت بهبودی را کاهش می دهد .

البته سرعت بهبودی  فرد تا حد قابل توجهی به عمل جراحی بستگی دارد. در صورت عدم وجود عارضه ، برای از بین بردن تومورها ممکن است دو تا سه روز نیاز به بستری در بیمارستان باشد. بسته به نوع جراحی ممکن است، تعداد روز های بستری در بیمارستان متفاوت باشد .

بیشتر بیماران پس از ترخیص از بیمارستان به کمک نیاز دارند. حدود یک هفته پس از عمل ، بیماران احساس خستگی بسیار می کنند. خدمات مراقبت در منزل می تواند برای بیمارانی که به آن احتیاج دارند فراهم شود.

جراحی سر و گردن ممکن است آخرین روش برای بسیاری از بیماران نباشد. برخی از آنها ممکن است به عمل جراحی ترمیمی احتیاج داشته باشند تا ظاهر طبیعی به صورت و گردن بازگردد . بیماران مبتلا به سرطان سر یا گردن نیز ممکن است نیاز به پرتودرمانی یا شیمی درمانی داشته باشند. برخی دیگر ممکن است به خدمات توان بخشی مانند گفتاردرمانی نیز احتیاج داشته باشند.

با پزشک خود صحبت کنید که بعد از عمل انتظار چه چیزی را داشته باشید. پزشک شما می تواند اطلاعاتی را در مورد بهترین روند بهبودی برای شما فراهم کند.