دکتر محمد حسین برادران فر / مقالات / درمان سینوزیت مزمن

درمان سینوزیت مزمن

سینوسیت یکی از همان عارضه های شایع است که در فصل سرد زمستان سر و کله اش پیدا می شود و می تواند زندگی را به کام فرد مبتلا تلخ کند، به همین خاطر بیماران به دنبال راه کار های درمانی راحت و بی دردسری هستند تا بتوانند از شر آن خلاص شوندو به زندگی عادی و روزمره خود باز گردند. با توجه به پیشرفت علم در زمینه پزشکی و تحقیقات فراوانی که در ان زمینه انجام شده است تا کنون متخصصین گوش و حلق و بینی حاذق توانسته اند راه کار های درمانی برای رهایی از این بیماری عرضه کنند و این خود یک خدمت بزرگی به جامعه پزشکی و عموم مردم به حساب می آید.

در این نوشتار قصد داریم در مورد چیستی و علائم و علل بروز سینوسیت صحبت کنیم و هم چنین راه کار درمانی به افراد مبتلا به ارائه دهیم.

سینوس و سینوزیت چیست؟

سینوس ها حفره های تو خالی و نسبتاٌ خیسی هستند که در پشت استخوان های صورت جای گرفته اند و مایعات و ترشحات آن  از طریق مجرای بینی تخلیه می شوند، وقتی به عفونت یا انسداد بینی دچار شوید تخلیه آن ها با مشکل رو به رو می وشد و در صورت عدم تخلیه این مایعات، عفونت و التهاب و تورم در ناحیه ایجاد می شود که اصطلاحاٌ به آن سینوزیت گفته می شود. به شکل ساده تر می توان گفت سینوس های چرک کرده به سینوزیت و یا عفونت سینوسی تبدیل می شوند.

این بیماری در طیف شدید و ضعیف و خفیفی وجود دارد اگر به مدت طولانی درمان نشود ممکن است به شکل حاد در بیاید که بیش از پیش بیمار را آزرده خاطر می کند و در این گونه موارد دیگر با درمان های معمولی و دارو های آنتی بیوتیک بهبودی حاصل نمی شود و باید به راه کار های درمانی شدید تری متوسل شد.

علائم سینوزیت

سینوزیت مزمن علائمی مشابه سینوزیت حاد دارد که در ادامه به نشانه های ناشی از بیماری  سینوزیت اشاره می کنیم.

• احساس درد در ناحیه بالای چشم ها، اطراف بینی و گونه ها
  • انسداد بینی
  • ترشحات سبز و زردی از بینی خارج می شود.
  • آبریزش بینی
  • بی اشتهایی در هنگام بیدار شدن از خواب
  • اختلالات تنفسی
  • خستگی مفرط
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تغییرات خلقی
  • سرماخوردگی های مکرر هم می تواند یکی از علائم عود سینوزیت باشد.
  • درد و ناراحتی در بینی و گلو
  • اختلال در خواب به دلیل کیپ شدن بینی
  • سرفه های مکرر

دلایل بروز سینوزیت

• سینوزیت به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود، یکی از آن ها گرفتگی بینی است ممکن است در اثر تصاف و یا عارضه ای دیگری مجرای تنفسی بینی مسدود شود تخلیه مایعات سینوس به درستی انجام نشود و موجب عفونت در سینوس ها می شود.
  • افرادی که مبتلا به آسم یا بیماری های آلرژیک هستند بیش از هر کس دیگری در معرض خطر ابتلا به سینوزیت هستند، زیرا با افزایش فشار بر روی بینی، سینوس ها عفونت می کنند، آلودگی هوا، گرد و غبار و دود سیگار می تواند شدت حساسیت و آلرژی را بیشتر کند، پس بهتر است افرادی که مستعد چنین بیماری هستند از این عوامل دوری کنند.
  • نقص در سیستم ایمنی هم می تواند از علت بروز سینوزیت باشد، زیرا اگر بدن سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد نمی تواند به خوبی با التهابات و عفونت های کم مقابله کند و موجب افزایش عفونت و بیماری می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر متوجه علائم مذکور شدید و مدتی است احساس ناخوش احوالی دارید بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید و با انجام معاینات بالینی، بیماری تان تشخیص داده شود و برای درمان فوری آن اقدام کنید. می توانید انواع راه های درمانی را از پزشک بپرسید و بنا به شرایط جسمانی تان به صلاح دید پزشک یک روش موثر درمانی را در پیش بگیرید تا بهبودی کامل و سریع حاصل شود.

درمان سینوزیت مزمن

چند روش برای درمان عفونت سینوسی وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

روش دارو درمانی، پزشک در ابتدا قرص های آنتی بیوتیک را تجویز می کند تا از میزان التهاب و عفونت آن بکاهد، اما در پاره ای از موارد ممکن است این روش موثر واقع نشود، از قطره های کورتون دار استفاده می کنند تا این دارو از طریق بینی به سینوس ها انتقال پیدا کند و عفونت و التهابات آن را کاهش دهد.

شستشوی بینی یکی دیگر از راه کار های درمانی محسوب می شود که با محلول آب نمک و یا سرم شستشو، انسداد بینی را رفع می کنند و هم چنین از این طریق علائم سینوزیت را می توان کاهش داد.

عمل جراحی به عنوان آخرین راه کار درمانی از سوی پزشکان توصیه می شود، برای درمان سینوزیت های حاد محتویات سینوس ها از طریق جراحی بیرون می آورند تا بیش از این به سلامتی و بدن فرد بیمار آسیبی وارد نکند.

خطرات سینوزیت

اصلی ترین عارضه سینوزیت، عفونت است که در صورت افزایش آن می تواند به نقاطی دیگر از بدن آسیب بزند.

در پاره ای از موارد هم گزارش شده است که سینوزیت های مزمن در صورت عدم درمان می توانند باعث کاهش حس بویایی، ایجاد کیست در بینی و یا عفونت در چشم و سر و حتی مغز شود.

خاتمه

بر اساس مطالعات و تحقیقاتی که یک متخصص گوش و حلق و بینی در یزد انجام داده است باید اقدامات پیشگیرانه ای را انجام داد، به عنوان مثال در معرض سرما و یا گرمای شدید قرار نگیرید و در فصل زمستان مدام از بخور استفاده کنید تا بتوانید تا حد چشم گیری از بروز این عارضه جلوگیری کنید، این پزشک رویکرد خود مراقبتی را به عنوان اصلی ترین درمان عفونت سینوسی معرفی می کند.