دکتر محمد حسین برادران فر / مقالات / درمان تومورهای سر و گردن

درمان تومورهای سر و گردن

اگر بخواهیم سرطان های ناحیه سرو گردن را در طیف مبتلایان در نظر بگیریم، باید بگوییم که این نوع سرطان ها در واقع چهارمین سرطان شایع در بین افراد هستند. با توجه به اینکه این سرطانی در نواحی گردن و دیده می شود می تواند علاوه بر ایجاد مشکلات جسمی، بیمار را از نظر شرایط روحی نیز تحت تاثیر قرار دهد.

علاوه بر این ایجاد مشکلات تنفسی و یا مشکلات مصرف غذا نیز در این بیماران دیده می شود. اگر می خواهید از دیگر علائم و نشانه های این سرطان آگاهی کسب کنید خواننده ادامه مطالب باشید:

علائم بروز سرطان سرو و گردن

همانطور که اشاره این بیماری علاوه بر داشتن نشانه های ظاهری می تواند نشانه های نهفته ای را نیز برای بیمار ایجاد کند. برای مثل بروز علائم عصبی در نواحی فوقانی سر و گردن، افتادگی چشم ها، تاری و کاهش بینایی فرد، از جمله علائم دیگر این سرطان هستند. البته شایان ذکر است که اگر بیماری در مراحل اولیه مورد درمان قرار نگیرد احتمال اینکه فرد به عوارض پیچیده تر بعدی مبتلا شود زیاد خواهد بود.

سرطان سرو گردن غالبا از نواحی فلسی ماننده لایه مخاطی، داخل دهان، بینی، و گلو آغاز خواهد شد. اولین نشانه های جسمانی این بیماری التهاب قابل توجه در ناحیه آرواره و زیر چانه بیمار است. به علت اینکه این سرطان می تواند نواحی یاد شده را دربرگیرد توجه به علائم اولیه بسیار حائز اهمیت است.

درمان تومورهای سر و گردن

در ادامه برخی نشانه های این سرطان را می خوانید:

• گلو درد
  • درد در ناحیه دهان
  • اختلالات در گفتار
  • اختلال در بلع
  • درد در ناحیه سینوس
  • التهاب و بی حسی در ناحیه گردن
  • گوش درد
  • بالا آورن خون
  • تغییر صدا

علت بروز سرطان سر و گردن

استفاده از الکل و تنباکو را می توان مهمترین عامل ایجاد سرطان در نواحی سر و گردن دانست، به طوری که محققین اظهار می کنند از هر 4 سرطان در این ناحیه سه مورد آن مربوط به استعمال دخانیات و شرب الکل بوده است. با این وجود نمی توان علل قطعی برای این نوع سرطان در نظر گرفت در ادامه چند مورد از شایع ترین علل بروز سرطان سرو گردن را می خوانید:

مصرف الکل

آسیب این نوشیدنی بر بدن ممکن است ذهن شما به سمت کبد متمایل کند. اما باید بیان کنیم که این ماده نوشیدنی علاوه بر آسیب به کبد می تواند موجب بروز اختلال در نواحی سرو گردن نیز شود. آمار حکایت از این دارد که افردی که از این نوشیدنی استفاده می کنند به میزان 2 تا 3 برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان های ناحیه سرو گردن هستند.

استفاده از تنباکو

در این مورد نیز ممکن است افراد استفاده کننده ازتنباکو تصور کننده آنچه این ماده را برای بدن مضر خواهد کرد آسیب آن به ریه ها باشد. اما استفاده از تنباکو به شکل سیگار و غیره  می تواند منجر به ابتلا به سرطان های ناحیه سرو گردن نیز شود.

ویروس HPV

ویروس پاپیلومای انسانی یا همان  HPV به خصوص نوع 16 این ویروس می تواند منجر به ابتلا به سرطان ناحیه سر و گردن شود. افراد می توانند با واکسن این بیماری خود را از ابتلا به آن مصون درند.

مصرف غذا های شور و دارای مواد نگهدارنده

شاید این دسته مواد غذایی بیشترین آسیب را در نواحی قلب و عروق و همچنین جریان خون داشته باشند، اما استفاده مداوم آن ها می تواند افراد را مستعد ابتلا به سرطان نازوفارنکس شود.

از دیگر علل ابتلا به سرطان سرو گردن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • قرار گرفتن در معرض آلاینده ها
  • ژنتیک

درمان تومور های سر و گردن

در خصوص درمان این بیماری نباید مسیر درمانی به شکل کند پیش برود، چراکه ممکن است بیمار به عوارض نگران کننده ای مبتلا شود. جراحی سرو گردن را می توان مهمترین و اصلی ترین راه درمانی برای  تومور های سر و گردن دانست. در صورت که دارو درمانی و جراحی انجام شده باشد فرد می تواند با رادیوتراپی میزان بهبودی را افزایش دهد.

برای انجام این جراحی نیاز است که بیمار در ابتدا به پزشک مراجعه کرده و مورد معاینات بسیار دقیق قرار گیرد تا میزان پیشرفت و اندازه تومور مشخص شود.

انواع جرحی سرطان سر و گردن عبارت اند از:

• جراحی رباتیک قابل انعطاف
  • برهنه سازی تار های صوتی
  • جراحی با لیزر
  • کوردکتومی
  • لارینژکتومی
  • لارینژکتومی پارشیال
  • لارینژکتومی توتال
  • فارینژکتومی
  • فلپ های آزاد
  • برداشت گره های لنفاوی
  • تراکئوتومی

راه پیشگیری از سرطان سر و گردن

اولین و مهمترین اقدامی که افراد برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید مد نظر داشته باشند، قطع مصرف دخانیات و شرب الکل درصورت مصرف است. در صورتی که افراد با نشانه های این بیماری مواجه شدند باید قبل از پیشرفت آن به متخصص گوش، حلق و بینی مراجه کنند.

چگونگی تشخیص سرطان سر و گردن

افراد زمانی که با تشخیص این بیماری مواجه می شوند، لازم است آزمایشاتی را به عمل آورند. در مواقعی نیز ممکن است پزشک انجام نمونه برداری را برای تشخیص خوش خیم بودن و یا بدخیمی توده ها را نیز توصیه کند.

میزان شیوع سرطان سر و گردن

گزارش ها حاکی از آن است که این سرطان در میان مردان بیش از بانوان دیده شده است به طوری که آمار نشان داده میزان ابتلا به سرطان سر و گردن در مردان 2 برابر بانوان بوده است.

سخن پایانی

به یاد داشته باشید که اگر با زخم و یا توده ای در ناحیه گردن مواجه شدید و یا افتادن بدون علت دندان را تجربه کرده اید باید به سرعت به پزشک مراجعه کرده و آزمایشات تشخیصی را به عمل آورید.