03536230023

Notice: Undefined variable: post in /home/drbara/domains/drbaradaranfar.com/public_html/wp-content/themes/Mavaranet/functions.php on line 273

Notice: Trying to get property 'ID' of non-object in /home/drbara/domains/drbaradaranfar.com/public_html/wp-content/themes/Mavaranet/functions.php on line 273
دکتر محمد حسین برادران فر / مقالات / درمان تومور پاروتید
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

درمان تومور پاروتید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

درمان تومور پاروتید

آیا تا به حال برای تان اتفاق افتاده است که در گوش تان چیزی را احساس کنید؟تومور های پاروتیدی در زاویه فکی در نزدیکی گوش شکل می گیرند به همین خاطر است ممکن است در این ناحیه متوجه وجود چیزی شوید. با توجه به علائم و علل ایجاد کننده این عارضه باید درمان آن هر چه سریع تر آغاز شود تا مشکل حاد تری را برای فرد به ارمغان نیاورد.

در این نوشتار قصد داریم اطلاعاتی در خصوص چگونگی شناخت و درمان تومور های پاروتید در اختیارتان قرار دهیم تا با دانش و آگاهی بیشتر بتوانید بر بیماری و مشکلات تان فایق آیید.

درمان تومور پاروتید

درمان تومور پاروتید

تومور پاروتید چیست؟

یکی از بیماری ها نادری که در بافت غددی گلو و دهان ایجاد می شود تومور پاروتید است، این غدد پاروتید غذا را هضم می کنند و دهان را مرطوب نگه می دارند و حتی از دندان ها هم محافظت می کنند تا آسیبی به آن ها وارد نشود. غده پاروتید جزو غدد بزاقی هستند و حتی آن ها را غدد بنا گوشی نیز می نامند.

علائم تومور پاروتید

  • بی حس شدن نواحی فک، گوش و تا حدودی از صورت از علائم شایعی که تا کنون گزارش شده است.
  • کیپ شدن بینی
  • ضعف عضلانی در ناحیه از صورت
  • اختلال در باز و بسته کردن دهان
  • احساس درد در دهان
  • نا توانی در بلع و هضم غذا
  • از دست دادن توانایی حرکت عضلات و ماهیچه های صورت
  • احساس وجود تومور یا تورمی در نزدیکی فک و گردن

دلایل ایجاد تومور پاروتید

همانطور که در قسمت های پیشین هم گفته شد بروز چنین عارضه ای به ندرت اتفاق می افتد، با توجه به تلاش های محققین برای کشف علل و چرایی این عارضه و ارائه راه کار های درمانی با توجه به ریشه یابی این بیماری، متاسفانه تا کنون علت مشخصی از آن در دست نیست و صرفاٌ به عواملی که می توانند در بروز تومور های پاروتید دخیل باشند اکتفا می کنیم.

عده ای دیگر از متخصصین این حوزه معتقدند که جهش های ژنتیکی و دی ان ای ها می تواند باعث سرطان سلول های بزاقی شوند و همین سلول های سرطانی منتشر شده می تواند بافتی دیگر از تومور در این نواحی را ایجاد کنند، ممکن است این تومور ها به اندام های مجاور خود حمله ور و آسیب رسان شوند.

دکتر محمد حسین برادارن فر، متخصص گوش و حلق و بینی، فلوشیپ جراحی آندوسکوپی بینی، سینوس و قاعده جمجمه در یزد هستند شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۳۶۲۴۹۹۱۱ (۰۳۵) تماس بگیرید.

عوامل تشدید کننده این بیماری کدام اند؟

  • وجود سنگ در مجاری بزاقی
  • استعمال دخلنیات و هر گونه مواد مخدر دود زا
  • استفاده از بریس و دندان های مصنوعی در دهان

همه ی عوامل مذکور ممکن است این عاضره را شدت بخشند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت بروز هر کدام از علامت های که در متن پیش رو به آن اشاره شد باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص زود هنگام بتوانید روند درمانی راحت تری را پشت سر بگذارید و از پیشرفت بیماری خود جلوگیری کنید، زیرا همیشه پیشگیری بهتر از درمان بوده و هست.

تومور غده پاروتید چگونه تشخیص داده می شود؟

متخصصین اغلب برای تشخیص بیماری ها از دو روش کمک می گیرند، یک این که در هنگام مراجعه با معاینات و بررسی های فیزیکی که با مشاهده نشانه های مانند برجستگی های ناشی از تورم تومور در گلو، دهان، فک و گردن صورت می گیرد و بر اساس نتایج و تجارب خود آزمایش های را تجویز می کنند تا به صورت دقیقی تشخیصی بالینی انجام دهند.

در مرحله بعدی با ارزیابی نتایج حاصله از نمونه برداری ها آزمایش ها و اسکن های تصویر برداری به وجود بیماری پی می برند.

در آخر این که اگر پزشک به صورت صد در صدی به بیماری تومور پاروتید پی ببرد، مراحل مختلف درمانی و انواع اه کاری های درمانی را در اختیارتان قرار می دهد تا با علم بر موضوع به درمان این بیمار اقدام کنید.

درمان تومور پاروتید

روش های مختلفی برای درمان این عارضه وجود دارد که در ادامه به هر کدام از آن ها به طور کامل اشاره می کنیم.

  1. جراحی، به عنوان اولین راه کار موثری که متخصص گوش و حلق و بینی به شما ارائه می دهد، با انجام عمل جراحی می توان به طور کاملا یا جزئی از غده بزاقی را برداشت تا درمان قطعی حاصل شود و اثری هم از تومور پاروتید باقی نماند.
  2. پرتو درمانی دیگر راه کار درمانی شناخته شده است که تا کنون اثر گذاری بسیار مثبت داشته است. در این روش برای از بین بردن سلول های سرطانی از اشعه ایکس و پروتون استفاده می کنند در طی این عمل تمامی سلول های ایجاد کننده تومور از بین می روند و دیگر نمی توانند رشد و تکثیر کنند.

*نکته این که: رادیو تراپی بر روی نقطه ای محل مورد نظر قرار داده می شود در غیر این صورت ممکن است به سلول های سالم فرد را هم آسیب بزند.

  1. شیمی درمان: نوعی دارویی سرمی است از طریق وریدی به بدن فرد بیمار تزرق می شود و جلوی رشد و نمو هر گونه سلول های سرطانی و مخرب را می گیرد.

مراقبت های حمایتی بعد از اتمام روند درمانی

پزشک با تجوی زداروی های ضد درد به کاهش درد ناشی از جراحی کمک می کند. در این مرحله سعی بر آن است از میزان تهاجمی درمان عمل جراحی بر روی فرد بیمار کم شود و در این دوران بسیار حساس که میزان موفقیت آمیز بودن عمل را تعیین می کند، بیمار به استراحت و تغذیه مناسب و کافی نیاز دارد. این مراقبت های می تواند در بهبود کیفیت زندگی بیمار نقش داشته باشد.

کلام آخر

خبر خوب از سوی یک متخصص گوش و حلق و بینی در یزد، بیش از نیمی از سرطان های غدد بزاقی تا کنون درمان شده اند و به روال عادی خود بازگشته اند.

این نشان از تخصص و مهارت متخصصین فعال در این حوزه دارد. تا حدی که دیگر نیازی نیست برای درمان این گونه بیماری های به تهران سفر کنید وقت و هزینه را هدر بدهید متخصصین حاذق بسیاری در شهرستان ها مشغول به فعالیت هستند.

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *