03536230023

Notice: Undefined variable: post in /home/drbara/domains/drbaradaranfar.com/public_html/wp-content/themes/Mavaranet/functions.php on line 273

Notice: Trying to get property 'ID' of non-object in /home/drbara/domains/drbaradaranfar.com/public_html/wp-content/themes/Mavaranet/functions.php on line 273
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

جراحی غدد بزاقی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

جراحی غدد بزاقی

آیا تنها راه برای درمان تومور غدد بزاقی جراحی است؟ عوارض عمل غدد بزاقی چیست ؟غدد بزاقی از جمله مهم ترین اعضای بدن است که وظایف مختلفی دارد . خیلی از افراد با این نوع غدد و راه های درمان آشنایی ندارند،  به همین دلیل در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم .

غدد بزاقی را می توان بر حسب اندازه  به دو غده ماژور و مینور تقسیم بندی کرد . غدد پاروتید ، غدد بزاقی مینور در گونه ها، لب ها، زبان کوچک،  کف دهان، سینوس های پارانازال، حنجره همگی در دسته غدد بزاقی ماژور می باشند .در بهترین حالت می توان گفت منشا اکثریت تومور های  بزاقی، غدد پاروتید می باشد .

غدد بزاقی همانطور که از نامش پیداست وظیفه تولید بزاق را دارد.این  امر به بدن کمک می کند تا غذا را هضم کرده و دهان را مرطوب نگه دارد. بیشتر بزاق از غدد پاروتید ، ساب مندیبولار و غدد زیر زبانی ناشی می شود .

همچنین صدها غدد بزاقی کوچکتر در دهان وجود دارد، که  در زیر غشاهای مستقر در دهان و گلو قرار دارند.

جراحی غدد بزاقی

جراحی غدد بزاقی

غدد پاروتید

غدد پاروتید از بزرگترین غدد بزاقی هستند. این نوع از غدد در جلوی گوش شما قرار دارند.

عصب صورت از طریق غدد پاروتید عبور می کند. این عصب، ماهیچه های صورت شما را کنترل می کند و عضلات به شما این امکان را می دهند، حرکاتی مانند بالا بردن ابرو ، بستن پلک ها و لبخند زدن را انجام دهید. بیشتر تومورهای موجود در غده پاروتید خوش خیم هستند .

غدد زیر زبان

غدد زیر زبانی کوچکترین غدد بزاقی هستند. این غدد در هر دو طرف زبان شما و  در کف دهان شما قرار دارند.بیشتر تومورهای موجود در غده زیر زبانی خوش خیم هستند.

جراحی غدد بزاقی

نوع جراحی برای تومورهای غده بزاقی بستگی به محل تومورها دارد، پس می توان گفت جراحی غدد بزاقی انواع مختلفی دارد .

جراحی غده پاروتید

تومورهای غده پاروتید رایج ترین نوع تومورهای غده بزاقی هستند . 2 نوع تومور غده پاروتید وجود دارد:

تومور غده پاروتید سطحی که در قسمتی از غده بالای عصب صورت شما ایجاد می شود.

تومورغده پاروتید لوب عمیق که در قسمتی از غده تحت عصب صورت شما ایجاد می شود.

جراحی برای درمان تومورهای غده پاروتید بسیار دقیق است. دلیل این امر این است که عصب صورت شما باید در حین عمل محافظت شود. هدف این است که تمام تومورها بدون آسیب رساندن به عصب صورت شما خارج شود.

جراح  برای یافتن عصب صورت از مانیتوراستفاده می کند. سپس با ایجاد یک برش (برش جراحی) در جلوی گوش، که  به سمت پایین گردن تمایل دارد، جراحی را انجام می دهد . در طی این جراحی، باید با دقت عصب صورت و شاخه های آن را از تومورغده پاروتید توسط  جراح و متخصص گوش و حلق و بینی با تجربه جدا شود . جراح شما با دقت تومور غده پاروتید را برداشته و آن را به بخش آسیب شناسی ارسال می کند تا ببیند آیا دارای سلول های سرطانی است یا خیر . سپس، برش ایجاد شده با بخیه  بسته می شود .

دکتر محمد حسین برادارن فر، متخصص گوش و حلق و بینی، فلوشیپ جراحی آندوسکوپی بینی، سینوس و قاعده جمجمه در یزد هستند شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۳۶۲۴۹۹۱۱ (۰۳۵) تماس بگیرید.

تغییرات صورت بعد از عمل جراحی

ممکن است بعد از عمل، تغییراتی در صورت ایجاد شود . این تغییرات همگی  بستگی به جراحی شما دارد .

ممکن است بعد از عمل ضعف در عضلات صورت خود داشته باشید. دلیل این است که عصب صورت شما هنگام عمل جابجا شده است. ضعف صورت معمولاً حداقل است و طی هفته ها یا ماه ها بهتر می شود. اگر ضعف صورت دارید ، حتما با پزشک خود در این باره مشورت کنید .ممکن است بعد از جراحی  به یک فیزیوتراپی ارجاع شوید.

حتی در مواردی، اگر تحت عمل جراحی غده پاروتید قرار گرفته اید ، ممکن است در قسمت آسیب دیده گوش بی حسی داشته باشید. به همین دلیل، اگر به هر دلیل نیاز به جراحی غدد بزاقی دارید، حتما زیر نظر یک پزشک با تجربه و ممتخصص در این زمینه این جراحی را انجام دهید  تا عوارض شامل شما نشود، دکتر محمد حسین برادران فر متخصص گوش و حلق و بینی در یزد می توانند به شما در این زمینه کمک کنند .

مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *