03536230023

Notice: Undefined variable: post in /home/drbara/domains/drbaradaranfar.com/public_html/wp-content/themes/Mavaranet/functions.php on line 273

Notice: Trying to get property 'ID' of non-object in /home/drbara/domains/drbaradaranfar.com/public_html/wp-content/themes/Mavaranet/functions.php on line 273
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

پولیپ بینی چیست؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

پولیپ بینی چیست؟

آیا تا به حال دچار اين احساس شده ايد كه سرماخوردگى تان بعد از گذشت مدت زمانى طولانى از بين نمى رود؟ احتقان و گرفتگى بينى كه با گذشت زمان و مصرف داروهاى بدون نسخه سرماخوردگى و آلرژى متوقف نمى شود، مى تواند ناشى از پوليپ بينى باشد. پولیپ بینی به رشد توده هايى خوش خیم (غیر سرطانی) گفته مى شود كه بر روی سینوس ها ایجاد می شود. پوليپ زمانى به وجود مى آيد كه غشاهاى مخاطى بينى ملتهب و متورم مى شوند. در صورتى كه پوليپ بينى طى مدت زمانى طولانى بزرگ شود مى تواند مجراى بينى و مسير سينوس ها را مسدود كرده و منجر به عفونت سينوس ها و ساير مشكلات تنفسى شود.

پولیپ بینی چیست؟

پولیپ بینی

چه افرادى به پولیپ بینی مبتلا می شوند؟

به طور كلى هر شخصى كه در بينى خود دچار عارضه اى باشد كه منجر به ايجاد التهاب در بينى شود، مى تواند به پوليپ بينى دچار شود. برخى از اين عوامل عبارت اند از:

– آسم و تنگى نفس

– حساسيت به آسپرين يا ساير داروهاى مسكن و ضد درد

– فيبروز سيستيك

– آلرژى بينى (شرايطى كه باعث آبريزش بينى و عطسه مى شود)

– عفونت و التهابات مزمن سينوس ها

سينوزيت قارچى آلرژيك (آلرژى به قارچ هاى موجود در هوا)

– ساير عفونت هاى مزمن

علل و دلايل بروز پوليپ بينى

بنابراين علت بروز پوليپ بينى به طور دقيق مشخص نيست اما چنانچه گفته شد اين عارضه مى تواند با بيمارى هايى مانند آلرژى، آسم، شرايط ارثى و ژنتيكى و سينوزيت در ارتباط باشد. گفتنى است كه التهاب در سينوس ها سبب ايجاد مايعات در غشاهاى مخاطى شده و با گذشت زمان تبديل به توزه هاى پوليپى مى شود.

علائم و نشانه هاى پوليپ بينى

پولیپ ها معمولاً رشدى نرم و بدون درد در مجارى بینی دارند، بنابراين در اكثر مواقع خود فرد متوجه وجود پوليپ در بينى خود نمى شود چراكه آنها احساس عصبى ندارند. اما با اين حال پوليپ ها مى توانند به قدرى بزرگ شوند كه مجارى بينى را مسدود كرده و سبب گرفتگى مزمن شوند.

به طور كلى برخى علائم پولیپ بینی شامل موارد زیر است:

– آبریزش بینی و مخاط بينى زياد

– احساس گرفتگى و ناراحتى در بينى

– كاهش يا از دست رفتن حس بويايى و چشايى

– سر درد

– احساس فشار در سينوس ها و پيشانى

– خروپف به هنگام خواب

– آپنه خواب (وقفه تنفسی در خواب).

دکتر محمد حسین برادارن فر، متخصص گوش و حلق و بینی، فلوشیپ جراحی آندوسکوپی بینی، سینوس و قاعده جمجمه در یزد هستند شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۳۶۲۴۹۹۱۱ (۰۳۵) تماس بگیرید.

راه هاى درمان پوليپ بينى

در ابتدا بايد گفت كه براى تشخيص اينكه آيا فردى دچار پوليپ بينى هست يا خير بايد به بهترين متخصص گوش، حلق و بينى مراجعه كند. پس از تشخيص در مراحل اوليه ممكن است پزشك داروهايى مانند قطره هاى بينى استروئيدى يا اسپرى مخصوص براى كوچك تر شدن پوليپ بينى براى بيمار تجويز كند اما در صورتى كه بعد از گذشت حدود ١٠ هفته علائم فرد بهبود پيدا نكند ممكن است پزشك مربوطه براى برداشتن پوليپ انجام عمل جراحى را توصيه كند. در صورت انجام عمل جراحى بايد به خاطر داشت كه ممكن است اين روش درمانى منجر به خونريزى و يا عفونت بينى شود.

نتيجه گيرى

لازم به ذكر است كه اگرچه پوليپ ها با انجام عمل جراحى از بين مى روند و علائم به طور چشمگيرى كاهش مى يابند اما در ١٥ درصد مبتلايان ممكن است بعد از گذشت چند سال مجدداً به طور مزمنى رشد كنند. علاوه بر اين در برخى موارد اين عمل جراحى مى تواند منجر به از دست رفتن حس بويايى براى هميشه شود. شما مى توانيد در مورد اين موضوع و ساير نگرانى ها با پزشك خود صحبت كنيد.

در پايان نيز لازم به ذكر است كه اگر به دنبال بهترین جراح بینی در شهر یزد هستید، می توانید با بررسی بیشتر نمونه کارهای پزشکان و مراجعه حضوری به مطلب آن ها نتیجه ای مطلوب از جراحی داشته باشید.

 

برچسب ها: پولیپ بینی
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *