03536230023

Notice: Undefined variable: post in /home/drbara/domains/drbaradaranfar.com/public_html/wp-content/themes/Mavaranet/functions.php on line 273

Notice: Trying to get property 'ID' of non-object in /home/drbara/domains/drbaradaranfar.com/public_html/wp-content/themes/Mavaranet/functions.php on line 273
دکتر محمد حسین برادران فر / مقالات / اختلالات شنوایی در بین کودکان
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

اختلالات شنوایی در بین کودکان

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

اختلالات شنوایی در بین کودکان

اختلالات شنوایی در بین کودکان بیشتر در سنی شیوع دارد ؟ علت اصلی بروز اختلالات شنوایی در کودکان چیست؟کم شنوایی و هر گونه اختلال در روند شنوایی کودکان  می تواند به دلایل مختلفی بروز کند که البته علائم مختلفی دارد،  دکتر محمد حسین برادران فر در ادامه این مطلب به بررسی این موضوع می پردازند .

منظور از اختلال شنوایی چیست ؟

کم شنوایی یا هر گونه اختلال شنوایی می تواند بر توانایی کودک در توسعه گفتار، زبان و مهارت های اجتماعی تأثیر بگذارد. کم شنوایی می تواند زمانی اتفاق بیفتد که هر بخشی از گوش به روش معمول کار نکند. که این می تواند شامل گوش بیرونی ، گوش میانی ، گوش داخلی ، عصب شنوایی (صوتی) و سیستم شنوایی باشد .

اختلالات شنوایی در بین کودکان

اختلالات شنوایی در بین کودکان

علائم و نشانه ها اختلال شنوایی

علائم و نشانه های کم شنوایی برای هر کودک متفاوت است. اگر فکر می کنید فرزند شما ممکن است دچار کم شنوایی شود، از پزشک برای معاینه شنوایی کودک کمک بخواهید .

حتی اگر کودک قبلاً غربالگری شنوایی را پشت سر گذاشته باشد ، مهم است که به دنبال علائم زیر باشد.

علائم اختلال شنوایی مربوط به نوزادان

از صداهای بلند متعجب نمی شود. وقتی کودک شما را می بیند سر می چرخد ​​اما اگر فقط اسم او را صدا کنید، عکس العملی مشاهده نمی کنید .  این مسئله گاهی به دلیل عدم توجه یا صرفاً نادیده گرفتن اشتباه است ، اما می تواند نتیجه کم شنوایی جزئی یا کامل باشد.

دکتر محمد حسین برادارن فر، متخصص گوش و حلق و بینی، فلوشیپ جراحی آندوسکوپی بینی، سینوس و قاعده جمجمه در یزد هستند شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۳۶۲۴۹۹۱۱ (۰۳۵) تماس بگیرید.

علائم کم شنوایی در کودکان

کودک دستورالعمل ها را دنبال نمی کند. این مسئله گاهی به دلیل عدم توجه یا صرفاً نادیده گرفتن اشتباه است ، اما می تواند نتیجه کم شنوایی جزئی یا کامل باشد.

بچه ها و کودکان باید در نحوه بازی ، یادگیری ، برقراری ارتباط و عملکرد به نقاط عطف برسند. تأخیر در هر یک از این نقاط عطف می تواند نشانه کمبود شنوایی یا مشکلات دیگر باشد.

غربالگری و تشخیص اختلالات شنوایی

غربالگری شنوایی می تواند نشانگر این باشد که، کودک ممکن است کم شنوایی داشته باشد. غربالگری شنوایی آسان است و دردناک نیست. در حقیقت ، نوزادان هنگام غربالگری اغلب در خواب هستند.

در همه نوزادان باید حداکثر بعد از یک ماهگی، غربالگری شنوایی انجام شود . بیشتر نوزادان در حالی که هنوز در بیمارستان هستند، غربالگری شنوایی خود را انجام داده اند. اگر کودک غربالگری شنوایی را پشت سر نگذارد ، بسیار مهم است که در اسرع وقت آزمایش کامل شنوایی انجام شود، اما حداکثر تا 3 ماهگی.

در کودکان در سنین بالاتر، باید قبل از ورود به مدرسه تست شنوایی خود را آزمایش کنند. کودکانی که غربالگری شنوایی را پشت سر نمی گذارند ، باید در اسرع وقت تست شنوایی کامل را انجام دهند .

چه مواردی می تواند سبب کم شنوایی در کودکان شود ؟

در زیر مواردی وجود دارد که می تواند احتمال کمبود شنوایی کودک را افزایش دهد:

 دلایل ژنتیکی  

برخی از نوزادان که علت ژنتیکی برای کاهش شنوایی دارند ممکن است اعضای خانواده داشته باشند که دچار کم شنوایی نیز هستند. در حدود 1 از 3 نوزاد، مبتلا به کم شنوایی ژنتیکی دارای سندرم هستند.

وجود عفونت  در مادران در دوران بارداری، عوارض بعد از تولد و ضربه مغزی نیز می تواند دلایل اختلالات شنوایی شود، به عنوان مثال کودک:

قبل از تولد کودک در معرض عفونت قرار بگیرد .

5 روز یا بیشتر در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان (NICU) گذراند.

برای درمان زردی بد به یک روش خاص مانند انتقال خون نیاز باشد .

حالتی مانند اختلال عصبی وجود داشته باشد، که ممکن است با کم شنوایی همراه باشد.

عفونت در اطراف مغز و نخاع به نام مننژیت وجود داشته باشد .

به ناحیه سر آسیب دیده و نیاز به بستری در بیمارستان باشد .

اگر فکر می کنید فرزند شما ممکن است دچار کم شنوایی شود، از پزشک کودک در اسرع وقت برای معاینه شنوایی وقت بگیرید .

اگر فرزند شما،غربالگری شنوایی را پشت سر نگذاشته است ، در اسرع وقت از پزشک کودک کمک بخواهید و تست شنوایی کامل را انجام دهید.

همچنین در صورتی که فرزند شما دچار کم شنوایی است، در مورد خدمات درمانی و مداخله با پزشک کودک صحبت کنید.

کلام اخر

کم شنوایی می تواند بر توانایی کودک در توسعه گفتار، زبان و مهارت های اجتماعی تأثیر بگذارد. فرزندان در مراحل اولیه تولد که، دچار کم شنوایی هستند شروع به دریافت خدمات می کنند، به احتمال زیاد آنها به توانایی های کامل خود خواهند رسید. اگر گمان می کنید فرزند شما دچار کم شنوایی است ، با یک متخصص گوش و حلق و بینی در اسرع وقت ملاقات کنید .

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *