03536230023

Notice: Undefined variable: post in /home/drbara/domains/drbaradaranfar.com/public_html/wp-content/themes/Mavaranet/functions.php on line 273

Notice: Trying to get property 'ID' of non-object in /home/drbara/domains/drbaradaranfar.com/public_html/wp-content/themes/Mavaranet/functions.php on line 273
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

فلج تارهای صوتی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

فلج تارهای صوتی

فلج تار های صوتی در اثر چه عاملی پدید می آید؟فلج تارهای صوتی چه عوارضی را در پی دارد؟آیا فلج تارهای صوتی درمان دارد یا خیر؟

سوالاتی که در فوق مطرح شد از سوی بسیاری از افراد مورد پرسشگری قرار می گیرد. در این مقاله برآنیم که پرسش هایی که در فوق مطرح گردید را پاسخ گوییم و نیز در ادامه به ذکر نکاتی در زمینه فلج تارهای صوتی خواهیم پرداخت.

فلج تارهای صوتی

در واقع این مشکل زمانی پیش می آید که عصبی که موجب می شود حنجره تحریک گردد به اختلالی برخورد کند و این اقدام را نتواند به درستی انجام دهد.

عصبی که حنجره را تحریک می کند لارنکس نامیده می شود.

هرگاه لارنکس روند طبیعی و عادی فعالیت خود را نداشته باشد موجب می شود حنجره کارکرد طبیعی خود را از دست بدهد و از سوی دیگر زمانی که حنجره به مشکل برخورد کند عمل صحبت کردن با مشکلاتی روبرو خواهد بود.

فلج تارهای صوتی

فلج تارهای صوتی

علائم و نشانگان فلج تارهای صوتی کدامند؟

  • اولین نشانه های فلج تارهای صوتی در نوع حرف زدن و نیز بر نوع صدا بروز و ظهور خواهد داشت. مثلا صداهای افراد بسیار زمخت و خشن می شود، کیفیت صوتی افراد در هنگام حرف زدن کاهش می یابد یعنی صدایشان گویی رسایی سابق را ندارد. دیگر اینکه در هنگام صحبت کردن نمی توانند صدایشان را از حدی فراتر ببرند.
  • افرادی که با تارهای صوتی فلج شده روبرو هستند معمولا در عمل تنفس بسیار مشکل دارند. یکی از این مشکلات این است که بسیار پرسرو صدا تنفس می کنند به گونه ای که شما صدای نفس کشیدن آنها را به وضوح می شنوید.
  • در هنگام غذا خوردن هنگامی که غذا و یا لقمه قورت می دهند احساس خفگی به آنها دست می دهد و یا اینکه به سرفه می افتند.
  • زمانی که می خواهند به مدت طولانی صحبت کنند یکی از اقداماتی که باید انجام دهند این است که پشت سر هم نفس بگیرند زیرا که نمی توانند بدون وقفه مدت زمانی را صحبت کنند. اگر نفس نگیرند باعث می شوند احساس خفگی داشته باشند و به سرفه بیفتند.
  • به طور کلی باید گفت اینان به یک نیاز دائمی می رسند که باید پشت سر هم گلوی خود را صاف کنند. در واقع به این معنا که احساس می کنند چیزی در گلو وجود دارد و با سرفه کردن آن را برطرف می سازند.

آیا فلج تارهای صوتی درمان پذیر است؟

بله. درمان پذیر است اما، فلج تارهای صوتی همچون طیف گسترده ای از بیماری های دیگر که درمان آن بسته به اینکه چه عارضه هایی در پی داشته است، در کدام مرحله از رشد و گسترش خود رسیده است و شدت و ضعف بیماری، از راه های مختلفی درمان پذیر است.

انواع روش های درمانی فلج تارهای صوتی:

  • صدادرمانی
  • تزریقاتی به نواحی گلو و حنجره جهت حجم سازی
  • عمل جراحی
  • صدا درمانی زمانی مورد استفاده پزشکان قرار می گیرد که بیمار به مرحله شدیدی از بیماری فلج تارهای صوتی نرسیده باشد. در طی جلسات صدا درمانی با انجام بسیاری از فعالیت هایی که با حنجره انجام می شود تمامی عوارض موجود را می توانند بهبود دهند. مثلا با انجام تحریکاتی که به حنجره وارد می شود می توانند به راحتی عمل تنفس را بهبود بخشند و از تحریک شدن غیر طبیعی حنجره و بروز مشکلات حنجره بکاهند.
  • یک نکته ای را باید در نظر بگیرید و آن اینکه فلج تارهای صوتی زمانی که رخ می دهد تارهای صوتی افراد را به سمت باریک تر شدن می برد. دراین زمان پزشکان متخصص گوشش و حلق بینی یکی از اقدامات اولیه ای که انجام می دهند این است که ابتدا موادی را به این بخش از تارهای صوتی تزریق می کنند. موادی که تزریق می شود چربی بدن، کلاژن و یا فیلر هایی هستند که در این مسیر می تواند کمک کننده باشد.
  • انواع دیگر جراحی هایی که برای رفع مشکلات پیش آمده انجام می شود از این قرار است: ایمپلنت های ساختاری، تغییر دادن محل اصلی طناب صوتی، جایگذاری اعصاب در محل اعصاب آسیب دیده، تراکئوتومی .

*نکته ای که وجود دارد این است که تمامی این اعمال بسیار پیچیده و طولانی است و برای پرداختن به آن باید مقاله ای مستقل نگاشت. امید است که در آینده بتوانیم به جزئیات این اعمال بپردازیم و مطالبی دقیق را بنگاریم.

دکتر محمد حسین برادارن فر، متخصص گوش و حلق و بینی، فلوشیپ جراحی آندوسکوپی بینی، سینوس و قاعده جمجمه در یزد هستند شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۳۶۲۴۹۹۱۱ (۰۳۵) تماس بگیرید.

نکاتی کلی در خصوص علل بروز فلج تارهای صوتی

  • فلج تارهای صوتی در اثر علل مختلفی ایجاد می شود.
  • مثلا کسانی که عمل هایی جراحی را انجام می دهند در حین عمل ممکن است که صدماتی را به حنجره و تارهای صوتی وارد سازند و این مساله نهایتا منجر به فلج تارهای صوتی می شود.
  • گاها عفونت هایی که در این بخش از بدن رخ می دهد شدید است . فلج تارهای صوتی را به همراه دارد.
  • در مواردی نیز سرطان ها از انواع عللی هستند که بر فلج تارهای صوتی تاثیر گذار خواهند بود.
  • جراحی حنجره از جمله جراحی هایی است که با اهداف مختلفی زیبایی و درمانی نیز انجام می سود. مثلا عده ای با جراحی حنجره می خواهند صدای بهتری داشته باشند. در طی این عمل اگر به تارهای صوتی و اعصاب این ناحیه آسیبی وارد شود فلج شدن تارهای صوتی امری ناگزیر خواهد بود.

نتیجه گیری

در انتها به عنوان سخن پایانی امیدواریم که اطلاعات ارائه شده بتواند تا حد زیادی شما را با ابعاد مختلف بیماری فلج تارهای صوتی آشنا سازد.

توصیه ما این است که در صورتی که با علائم این بیماری در خود مواجه بودید در اولین فرصت به بهترین پزشک و متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا اقدامات تشخیصی و درمانی انجام شود. هرچقدر برای درمان سریع تر عمل کنید نتیجه بخشی درمان بیشتر خواهد بود.

برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *