دکتر محمد حسین برادران فر / مقالات / جراحی آندوسکوپی بینی

جراحی آندوسکوپی بینی

جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس چگونه انجام می شود ؟

سینوس ها حفره هایی در داخل جمجمه فرد هستند که در اطراف چشم، بینی و در قسمت جلوی صورت قرار دارند.این حفره ها به سبک تر شدن جمجمه کمک می کند، همچنین مخاطی تولید می کنند که رطوبت بیشتری به معابر بینی می دهند. مخاط برای محافظت از ذرات ناخواسته مانند آلاینده ها، خاک و ارگانیسم های عفونی یک لایه محافظ را فراهم می کند.

جراحی سینوس چیست؟

عمل جراحی سینوس روشی است که با هدف باز کردن مسیرهای سینوس ها و انسداد بینی انجام می شود. این گزینه برای افرادی که عفونت سینوسی مداوم و مکرر دارند، برای افرادی که دارای ساختار غیر طبیعی سینوس هستند یا رشد غیر طبیعی در سینوس دارند، مناسب است.

پزشک اغلب قبل از انتخاب روش درمان با جراحی، از سایر روش ها استفاده می کند، در صورتی که فرد به درمان دارویی پاسخ مثبت ندهد، جراحی آندوسکوپی سینوس انتخاب می شود .

این یک روش کاربردی است، که عوارض کمی دارد.

جراحی آندوسکوپی بینی

جراحی آندوسکوپی سینوس شامل:

حذف  تکه های نازک استخوان،  حذف غشاهای مخاطی، حذف پولیپ بینی، برداشت بافتهای آسیب دیده ، تومورهایی که مسیر بینی یا سینوس را مسدود می کنند.

ممکن است فرد برای درمان انواع مختلف بیماری نیاز به عمل جراحی سینوس داشته باشد، اما از دلایل شایع آن شامل سینوزیت و پولیپ بینی است.

سینوزیت

سینوزیت تورم سینوس های بینی یا معابر بینی است. گاهی به آن عفونت سینوس نیز گفته می شود. فرد مبتلا به سینوزیت ممکن است علائم زیر را داشته باشد:

فشار اطراف بینی ، چشم ها یا پیشانی

یک بینی چرکی

سرفه

احتقان سر و سردرد

گوش مسدود شده یا تغییر در شنوایی

پولیپ بینی

پولیپ بینی تورم لبه بینی در معابر بینی و سینوس ها است، که می تواند از نظر اندازه متفاوت باشند اما معمولاً اشک آور هستند.

پولیپ ها یا خوشه های بزرگتر ممکن است منجر به مشکلات تنفسی شوند و می توانند بر حس بویایی شخص تأثیر بگذارند. همچنین می توانند سینوسهای فرد را که منجر به عفونت می شود ، مسدود کنند.

برخی از افراد ممکن است هیچ علامتی از پولیپ بینی نداشته باشند. با این حال ، موارد مشترک شامل موارد زیر است:

بینی مسدود شده و منجر به مشکل در تنفس فرد می شود

آبریزش بینی

عفونتهای مکرر سینوس

احساس بو یا طعم کاهش می یابد

درد صورت

سردردها

خرناس

آپنه خواب

انجام جراحی سینوس همچنین ممکن است به دلیل سایر عفونت ها ، انسداد مداوم ، رشد غیر طبیعی و سایر مواردی که باعث التهاب در معابر بینی و سینوس ها می شود ، ضروری باشد.

روش های جراحی آندوسکوپی سینوس

شایع ترین نوع جراحی سینوس ، جراحی آندوسکوپی سینوس است. با این وجود روشهای دیگری نیز وجود دارد که ممکن است انجام شود.

جراحی عملکردی سینوس آندوسکوپی (FESS)

FESS با ابزاری به نام آندوسکوپ انجام می شود. این یک لوله نازک فیبر نوری است. آندوسکوپ در بینی قرار می گیرد تا به دهانه سینوس ها برسد.

میکرو تلسکوپ ها و ابزارهای جراحی می توانند از طریق آندوسکوپ برای انجام این روش استفاده شوند.

در این روش، جراحی از طریق بینی انجام می شود و جای زخم کمی باقی می ماند. ممکن است تورم کمی رخ دهد ، اما خیلی سریع از بین می رود.

فردی که این عمل جراحی را انجام می دهد ، معمولاً فقط برای مدت کوتاهی احساس ناراحتی خفیف می کند.

FESS می تواند به طور مکرر انجام شود. همچنین می تواند به صورت سرپایی انجام شود.

جراحی با تصویر

جراحی آندوسکوپی با هدایت تصویر، روشی جدید است که ممکن است برای اشکال شدید انسداد سینوس یا بعد از جراحی های قبلی سینوس توصیه شود.

این کار با استفاده از اسکن CT و سیگنال های مادون قرمز انجام می شود.

با استفاده از این راهنمایی ، یک جراح می تواند معابر دشوار سینوس را هدایت کند و بافت ها و انسدادهای دیگر را به طور دقیق از بین ببرد.

بهبودی بعد از جراحی آندوسکوپی سینوس

دوره های بهبودی بسته به جراحی انجام شده و سایر عوامل مانند سن و سلامت عمومی متفاوت است. با این حال ، بسیاری از افراد بعد از عمل جراحی سینوس ، ناراحتی بسیار کمی را تجربه می کنند. بیشتر افراد می توانند همان روز عمل جراحی به خانه بروند.

بسته به میزان عمل جراحی ، ممکن است در طول دوره نقاهت به فرد داروی ضد درد تجویز شود. پس از عمل ، تجربه موارد زیر معمول است:

ناراحتی خفیف

خستگی

گرفتگی بینی

مقدار کمی خونریزی

افراد باید از نزدیک دستورالعمل پزشک خود را برای مراقبت های بعدی رعایت کنند و تمام داروهای مطابق تجویز را مصرف کنند. ممکن است برای 2 هفته اول بعد از عمل مجبور شوند در کارهای روزمره خود تغییراتی ایجاد کنند.